تأثیر قصهدرمانی بر اضطراب کودکان پایه دوم ابتدایی | ||
نوید نو | ||
مقاله 3، دوره 22، شماره 71، آذر 1398، صفحه 19-29 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/nnj.2019.41560.1170 | ||
نویسندگان | ||
شقایق فیضی* 1؛ نجف طهماسبی پور2؛ فریده حمیدی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مشاوره مدرسه، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران | ||
3دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: قصهدرمانی برای کودکان مضطرب که نمیتوانند به سادگی افکار و احساساتشان را شناسایی و ابراز کنند، بهصورت یکی از روشهای عالی مشاوره و روان درمانی مطرح شده است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر قصهدرمانی بر اضطراب کودکان پایه دوم ابتدایی بود. مواد و روشها: مطالعه نیمهتجربی حاضر از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان سال دوم ابتدایی دبستان دخترانه شهدای تاکسیرانی در منطقه 14 شهر تهران که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل دادند. براساس روش نمونهگیری تمامشمار، نمونه مورد مطالعه 30 نفر از دانشآموزان سال دوم ابتدایی بودند که بیشترین نمرات را در آزمون اضطراب Spence کسب کرده بودند. از این تعداد، 15 نفر بهصورت تصادفی در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل جای گرفتند. بهمنظور انجام این مطالعه، گروه آزمایش طی 10 جلسه 45 دقیقهای تحت قصهدرمانی شناختی- رفتاری قرار گرفتند و گروه کنترل برنامه معمول خود را گذراندند. پس از پایان دوره قصهدرمانی، آزمودنیهای دو گروه مجدداً با استفاده از مقیاسهای مذکور ارزیابی شدند. در پژوهش حاضر برای تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر روشهای آمار توصیفی از تحلیل کوواریانس چندمتغیری و نرمافزار آماری SPSS 21 استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان دادند که گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل پس از پایان جلسات قصهدرمانی، کاهش معناداری در نمره کل اضطراب و خردهمقیاسهای آن داشته است (05/0P<). نتیجهگیری: همسوبودن یافتههای پژوهش حاضر با نتایج مطالعات دیگر، تأییدی بر کارایی قصهدرمانی در کاهش اضطراب در کودکان است. | ||
کلیدواژهها | ||
قصهدرمانی؛ اضطراب؛ کودکان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 858 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 475 |