اثربخشی داستانهای استعارهای و دستورالعملهای ساده تحت اللفظی بر توجه و کنترل پاسخ کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه /بیش فعالی | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 13، دوره 62، شماره 4.1، آذر و دی 1398، صفحه 128-137 اصل مقاله (808.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2019.14113 | ||
نویسندگان | ||
زهرا مهرپور* 1؛ علیرضا مرادی2؛ حسین دباغ3؛ مریم مقدسین4؛ مهدی پورمحمد5 | ||
1دانشجوی دکتری زبان شناسی شناختی، موسسه اموزش عالی علوم شناختی | ||
2استاد موسسه آموزش عالی علوم شناختی | ||
3عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی علوم شناختی | ||
4عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی | ||
5عضو هیات علمی موسسه اموزش عالی علوم شناختی | ||
چکیده | ||
مقدمه هدف این مطالعه بررسی اثربخشی مداخلات کلامی با استفاده از داستانهای استعارهای با و بدون پس زمینه موسیقی و دستوالعملهای ساده تحت اللفظی بر توجه و کنترل پاسخ برای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه /بیش فعالی است. روش کار روش پژوهش حاضر، آزمایشی و از نوع طرحهای شبه آزمایشی [1]با طرح پیش آزمون- پس آزمون – پیگیری با گروه کنترل میباشد. شرکت کنندگان از بین مراجعین 10 تا 12 ساله مراکز مشاوره آموزش و پرورش شهر شیراز که توسط یک روانپزشک، دارای اختلال نقص توجه/ بیش فعالی تشخیص داده شده بودند، انتخاب شدند. نمونه گیری اولیه بر اساس روش نمونه گیری در دسترس (به تشخیص روانپزشک و روانشناس) صورت گرفت شده و به صورت تصادفی در 4 گروه 8 نفری آزمایش و کنترل جایگزین گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که نمرات توجه و کنترل پاسخ این کودکان بعد از مداخلات کلامی با استفاده از داستانهای استعارهای و دستورالعملهای ساده تحت الفظی و گروه کنترل بطور معناداری افزایش داشت. اما تفاوت افزایش نمرات بین چهار گروه با روشهای مداخله مختلف معنا دار نبود. نتیجه گیری این مطالعه نشان داد که مداخلات گروهی کلامی و غیر کلامی در بهبود توجه و کنترل پاسخ کودکان مبتلابه اختلال نقص توجه/ بیش فعالی موثر است. اما تفاوت تاثیر گروههای مختلف مداخله قابل ملاحظه نیست. با توجه به افزایش نمرات توجه و کنترل پاسخ کودکان در گروه کنترل، میتوان عضو گروه بودن را در افزایش نمرات موثر دانست. 1. Quasi-experimental Design | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال نقص توجه /بیش فعالی؛ استعاره؛ توجه؛ کنترل پاسخ؛ کودک؛ مداخله کلامی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 843 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 505 |