بررسی ارتباط میان مهارتهای زندگی و رفتار شهروندی سازمانی با فرسودگی شغلی معلمان زبان انگلیسی تربت حیدریه | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 4، دوره 62، شماره 4.1، آذر و دی 1398، صفحه 43-52 اصل مقاله (890.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2019.14018 | ||
نویسندگان | ||
سیدمحمدرضا هاشم زاده1؛ حسین خدابخش زاده* 2 | ||
1دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه | ||
2استادیار گروه زبان انگلیسی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه | ||
چکیده | ||
مقدمه مطالعه حاضر به بررسی رابطه بین مهارتهای زندگی و رفتار شهروندی سازمانی با فرسودگی شغلی معلمان زبان انگلیسی شهرستان تربت حیدریه رضوی بررسی شود. روش کار مطالعه حاضر از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری کلیه معلمان زبان انگلیسی متوسطه اول و دوم آموزش و پرورش شهرستان تربت حیدریه و مناطق اطراف آن به تعداد 400 نفر میباشند. نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام شد و شامل 196 نفر از معلمان زبان انگلیسی متوسطه اول و دوم آموزش و پرورش بود. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه مهارتهای زندگی معلمان زبان ساعت چی و همکاران(1389)، پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پادساکف و همکاران(1990) و پرسشنامه فرسودگی شغلی مزلاک(1981) میباشد. در نهایت دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و تحلیل واریانس یک راهه به کمک نسخه 18 نرم افزار آماری SPSS بررسی شدند. نتایج یافتههای مطالعه حاضر در مورد رابطه بین مهارتهای زندگی با فرسودگی شغلی معلمان زبان انگلیسی و همچنین رفتار شهروندی سازمانی با فرسودگی شغلی معلمان زبان انگلیسی با تحقیقات قبلی در بعضی از مؤلفهها همخوانی ندارد. اما در مورد ارتباط بین رفتار شهروندی سازمانی و مهارتهای زندگی با بیشتر تحقیقات قبلی همخوانی وجود دارد. نتیجه گیری نتایج به طور کلی نشان میدهد که بین مهارت های زندگی با رفتار شهروندی(01/0p< و 91/0r=) رابطه معناداری وجود دارد و همچنین بین خرده مؤلفه ها رابطه معنی داری وجود دارد. ولی در برخی خرده مولفه ها مثل جوانمردی با تفکر خلاق (05/0p> و 26/0r=) رابطه معناداری وجود ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
فرسودگی شغلی؛ مهارتهای زندگی؛ رفتار شهروندی سازمانی؛ معلمان زبان انگلیسی | ||
مراجع | ||
1.Aghaei, Reza Aghaei, Milad; Aghaei, Asghar. (1392). Investigating the Relationship between Job Burnout, Organizational Citizenship Behavior, Organizational Climate and Organizational Culture. Government Management, 5, 4, 1-18. Obligations in Liberal Traditional and Social Democratic Regime. Cambridge: Cambridge University Press. 10. Criticism. Rasool and Pasha Sharifi, Hasan. (1384). Developing life skills curricula for high school students. Journal of Educational Innovation. No. 12, fourth year. Summer. 14.Bakhshayesh A, Mirhosseini R. Effectiveness of Play Therapy on the Reduction of Children’s Severity Symptoms with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) and Promotion of Their Academic Performance. sjimu. 2015; 22 (6) :2-13 15. Maslach, C, Jackson, S, (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of Occupational Behaviour, No. 11, pp: 99-113. .15Maslach, C., Schaufeli, B., & Leiter, M.P. (2001). “Job burnout”. Annual Review of Psycholog, 52, pp. 397-422. 16. Mukundan, Jayakaran; Khandehroo, Koroush. (2010). Burnout among English Language Teachers in Malaysia, Contemporary Issues in Education Research, v3 n1 p71-76. Jan 2010 .17. Schepman, S.B. & Zarate, M.A. (2008). “The relationship between burnout, negative affectivity and organizational citizenship behavior for human services employees”, International journal of human and social sciences, Vol .2 No. 4, pp. 216-221. 18. Saatchi.A. (1397). The Effectiveness of Self-Compassion Group Training on Job Burnout and Job Satisfaction of Teachers. Journal of Psychological Methods and Models: Tehran. Issue 31: p. 19. Karimi.Moradi, Amir;. (1392). The Effect of Quality of Work Life and Organizational Justice on Organizational Citizenship Behavior of Ilam Sport and Youth Officers. Modern Approaches to Sport Management, 4, 12, 47-56. 20. Janoski, T. (1988). Citizenship and Civil Society: A Framework of Rights and Obligations in Liberal Traditional and Social Democratic Regime. Cambridge: Cambridge University Press. 21. Jakson, A., & MWslesh, P. (2010). “Leadership styles and burnout: is there an association? International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 22 No. 3, pp. 300-320. 22.Bogler, P.G., & Castillo, M.D. (2010). Coping With stress and its relationship with personality dimensions, anxiety, and depression. Journal of Procedia Social and Behavioral Sciences, 17, 1562- 1585. 23.STone, C.; Javaher.; Oi-ling.; Phillips.; David, R. (2009). Lin Lin; Naiwong –Tze and Shi. Kan. (2009). A study of resiliency among Chinese health care workers: capacity to copy with workplace stress. Journal of Research in Personality. 770 – 776. 43 (5). 24.Tesai، S. E. (2011). Cultural differences in the impact of social support on psychological and biological stress responses. Psychological Science,18, PP 800-839. 25.Schimen. & Emmekamp,P.M.C. & Sanderman.R. (1998). The effects of a stress management training program in individuals at risk in the community at large. Behaviour research and therapy,36, 863-875. 26.Pirse. Phillip J, Richardson. Glenn E. (2004). Determining the efficacy of Resiliency training in the work site. Journal of allied Health. 178-183. 27- Brokingez, C, Jackson, S, (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of Occupational Behaviour, No. 11, pp: 99-113.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 838 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 576 |