بهداشت دست؛ دانشجویان پزشکی چقدر میدانند؟ | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 5، دوره 62، شماره 1، فروردین و اردیبهشت 1398، صفحه 1370-1378 اصل مقاله (822.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2019.13843 | ||
نویسندگان | ||
حسین ذاکری1؛ محمد حسن اعلمی2؛ محمد تقی شاکری3؛ لحیا افشاری صالح4؛ سید طه حسینی فرح آبادی5؛ سید محمد موسوی1؛ طهورا افشاری صالح* 6 | ||
1استادیار گروه طب اورژانس، دانشگاه علوم پزشکی مشهد. | ||
2دانشیار گروه اطفال، دانشگاه علوم پزشکی مشهد. | ||
3استاد گروه آمار حیاتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. | ||
4استادیار گروه طب کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد. | ||
5متخصص طب اورژانس | ||
6دستیار تخصصی طب اورژانس، دانشگاه علوم پزشکی مشهد. | ||
چکیده | ||
مقدمه: بهداشت دست مهمترین روش کاهش عفونتهای مرتبط با مراقبت سلامت است. هدف اصلی این پژوهش بررسی سطح دانش و نگرش دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمینه بهداشت دست بود. روش کار: مطالعه به روش مقطعی انجام شد. دو گروه از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی سال 96 به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. (کارآموزان در ابتدای ورود به بالین و دستیاران تخصصی در ابتدای دوره). علاوه بر چک لیست اطلاعات دموگرافیک، نسخه معتبر فارسی پرسشنامه سازمان جهانی بهداشت در زمینه دانش و نگرش درباره بهداشت دست توسط شرکت کنندگان تکمیل و اطلاعات توسط نرم افزار آماری SPSS تحلیل شد. نتایج: مجموعا 196 شرکت کننده وارد مطالعه شدند. میانگین سنی شرکت کنندگان 7± 6/27 و 129 نفر شامل 8/65% خانم بودند. کلا 100 نفر (51%) رزیدنت و 96 نفر (49%) کارآموز بودند. 63% دانشجویان سطح نگرش خوب، 27% سطح نگرش متوسط و 10% نگرش ضعیفی درباره بهداشت دست داشتند. سطح دانش 64% شرکت کنندگان در سطح متوسط یعنی امتیاز بین 50 تا 74 بود. 9 نفر (5%) سطح دانش خوب داشتند (امتیاز بالاتر 75%) و 61 نفر معادل 31% سطح دانش ضعیف یعنی امتیاز 50%و پایینتر. مقایسه سطح دانش و نگرش دو گروه دانشجویان نشان داد که میزان نگرش در دستیاران بطور معنی داری بالاتر از کارآموزان است. نتیجه گیری: سطح دانش و نگرش دانشجویان پزشکی در زمینه بهداشت دست به ترتیب درسطح متوسط و خوب است. پیشنهاد میشود آموزش مداوم برای بهبود سطح دانش صورت گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
بهداشت دست؛ دانشجویان پزشکی؛ دانش؛ نگرش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 951 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 503 |