بررسی نیازهای آموزشی درمانگران اعتیاد شهر مشهد | ||
مجله اصول بهداشت روانی | ||
مقاله 6، دوره 21، شماره 1، آذر و دی 1397، صفحه 53-59 اصل مقاله (454.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/jfmh.2018.13420 | ||
نویسندگان | ||
محمد صادقی بیمرغ1؛ مهری یاوری* 2؛ علی عمادزاده3؛ فاطمه شریفان4؛ مهدیه برهانی مغانی5 | ||
1کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | ||
2مربی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | ||
3استادیار، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | ||
4دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | ||
5پزشک عمومی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: مفهوم نیاز، یکی از وسیعترین و پرکاربردترین واژههایی است که در حوزههای مختلف علوم اجتماعی، متداول است. یکی از این نیازها در حیطه مباحث علمی وآموزش، نیازهای آموزشی است. این پژوهش با هدف بررسی نیازهای آموزشی درمانگران اعتیاد (پزشکان و روانشناسان) شهر مشهد، انجام شده است. روش کار: در این پژوهش توصیفی 100 نفر از درمانگران اعتیاد (پزشک و روانشناس) شاغل در بیمارستانها و مراکز ترک اعتیاد شهر مشهد در سال 1396 به طور تصادفی انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته 27 سئوالی بود. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 16 و آزمونهای توصیفی و استنباطی مثل آزمون فریدمن و آزمون تی استفاده گردید. نتایج: بنا بر نتایج، 6/54 درصد شرکتکنندگان پزشک و 4/45 درصد روانشناس بودند. بیشترین نیاز آموزشی شرکتکنندگان "دانش ارزیابی خطر و شناسایی اورژانسهای اعتیاد و روانپزشکی" با 2/4 درصد و کمترین نیاز آموزشی " دانش طب سنتی، شناخت و کاربرد داروهای گیاهی در درمان سوءمصرف مواد" با 22/3 درصد تعیین گردید. اولین نیاز آموزشی پزشکان "دانش کافی در خصوص فارماکولوژی داروهای درمان نگهدارنده و بازگیری طبی (ترک)" با 65/18 درصد و اولین نیاز آموزشی روانشناسان "مهارت انجام مصاحبه و مشاورههای روانشناسی برای خانواده بیماران با سوءمصرف مواد" با 33/18 درصد تعیین گردید. نتیجهگیری: مقایسه میانگین نمرههای نیازهای آموزشی نشان داد که در سطح توصیفی، نمره نیازهای آموزشی پزشکان با نمره نیازهای آموزشی روانشناسان تفاوت چندانی نداشتهاند اما اولویتبندی نیازهای آموزشی پزشکان و روانشناسان، متفاوت است. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتیاد؛ درمانگر؛ نیازهای آموزشی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 733 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 478 |