بررسی اثرات گسترش اتوبوس های تندرو شهری بر ترافیک و آلودگی هوا با استفاده از مدل(EMME/2) و(IVE). (مطالعه موردی: خط شماره 10 مسیر برگشت دانشگاه آزاد به سمت میدان آزادی) | ||
مجله پژوهش در بهداشت محیط | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 15، آذر 1397، صفحه 165-184 اصل مقاله (2.19 M) | ||
نوع مقاله: مقالات پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/jreh.2018.35275.1242 | ||
نویسندگان | ||
خسرو اشرفی1؛ مهدی فاتحی* 2؛ محمد پوته ریگی3 | ||
1دانشیار گروه مهندسی محیط زیست، دانشکده محیط زیست، دانشگاه تهران | ||
2کارشناسی ارشد، مهندسی محیط زیست، دانشکده محیط زیست، دانشگاه تهران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی محیط زیست، دانشکده محیط زیست، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
چکیده: زمینه و هدف: در سالهای اخیر استفاده از سامانه اتوبوسهای تندرو حمل و نقل شهری در شهر تهران مورد توجه بوده است و تا حد زیادی رضایت شهروندان تهرانی را در پی داشته است. سیستم اتوبوسهای تندرو حمل و نقل شهری موجب کاهش هزینه حمل و نقل، سرعت بالاتر و در نهایت راحتی مردم میگردد. بنابراین در این پژوهش به تاثیر عملکرد سیستم اتوبوس تندرو شهری میپردازیم. مواد و روشها: جهت رسیدن به این هدف، ابتدا حجم ترافیک وسایل نقلیه در دو سناریوی وجود و عدم وجود اتوبوسهای تندرو شهری توسط مدلبهدست آمد و در ادامه پس از محاسبه الگوی رانندگی با اندازهگیری میدانی، بررسی کیفیت سوخت و محاسبه نوع ناوگان عبوری مسیر مورد نظر، میزان انتشار آلایندههای تولیدی هر یک از وسایل نقلیه با استفاده از مدلIVE بهدست آمد و در نهایت میزان انتشار آلودگی ناشی از منابع متحرک در این دو سناریو مقایسه شد تا میزان اثربخشی استفاده از سیستم اتوبوسهای تندرو بهدست آید. یافتهها: بر اساس نتایج در مقایسه دو سناریوی وجود BRT برای آلاینده مونوکسیدکربن موجب کاهش 92/134 کیلوگرم در طول 12 ساعت اندازهگیری شده بود. همچنین آلاینده ترکیبات آلی فرار 5/13 کیلوگرم کاهش یافته بود. اکسیدهای نیتروژن 0/8 کیلوگرم و اکسیدهای گوگرد 0/97 کیلوگرم افزایش داشت. همچنین مقادیر آلاینده ذرات معلق 0/48 کیلوگرم و نیز مقادیر بنزن 0/48 کیلوگرم کاهش یافته بود. وجود BRT برای مقایسه دو سناریو گاز گلخانهای دیاکسیدکربن موجب کاهش 4361/197 کیلوگرم در طول 12 ساعت اندازهگیری شده بود. همچنین تأثیر بکارگیری BRT موجب کاهش کیلوگرم 0/37 اکسید نیتروس و 86/6 کیلوگرم متان در طول این مدت شده بود. نتیجهگیری: الگوی رانندگی و حجم تردد، دو متغیر مهم در IVE هستند. آلاینده مونواکسیدکربن و آلاینده ترکیبات آلی فرار بیشتر از ناوگان سواری منتشر میشود. در انتها وجود BRT موجب کاهش شدید دیاکسیدکربن شده که آلاینده اصلی گاز گلخانهای به شمار میآید. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی رانندگی؛ فلیت فایل؛ اتوبوسهای تندرو شهری؛ نرم افزار IVE | ||
مراجع | ||
1. Asgari M. Potential to reduce pollutant emissions from personal rides In big cities with cars with new technologies( Master's thesis) Iran. Faculty of Civil Engineering Sharif University; 2011. (Persian) 2.Ashrafi KH., Shafipour M., Kamadan H. Estimating temporal and seasonal variation of ventilation coefficients, International Journal Environment 2009. 3. Abdollahi S, Ashrafi Kh, ShafiPoor M. Comparison of mobile emission estimation models moves and ive To estimate the emission of pollutants in Tehran) Master's thesis(.Iran. Faculty of Environmental Tehran University; 2016. (Persian) 4. Air quality control company.Quality of Fuel and Diesel Distributed in Tehran Metropolis. 2011. (Persian) 5.Bakhtiari Y. Ashrafi Kh ShafiPoor M. Estimating the amount of emission of major sources and their impact In the pollution of the city of Pakdasht )Master's thesis(. Iran. Faculty of Environment Tehran University; 2013. (Persian) 6. Diaz L. Rodriguez R. Driving cycle for vehicle emissions estimation in the metropolitan area of Mexico City. Institute Mexican petroleum2004; No: 152. 7. Dehghani M. Meteorological and Air Pollution. Tehran Medical University Publications and Health Services. 2005. (Persian) 8.Helen. Bus Rapid Transit and development :policies and practices that affect development around transit. 2009;Report NO :FTA-FL-26-7109. 9. http://www.imna.ir/news/257761. 10.IVE-Model Users Mannual Version 2.0; 2008. 11.Karbasi A. Khashayi Morteza. The role of radar buses (BRT) Reducing social costs of air pollution and fuel consumption Sharif Civil Engineering 2011. (Persian) 12.Moshahi J. Traffic Engineering. University of Tehran. Publication Center; 2009. (Persian) 13.Majeri M. Ashrafi Kh. Investigating the emission of pollutants at the Bayahi passenger terminal in Tehran).Master's thesis(. Iran. Faculty of Environment Tehran University;2010. (Persian) 14.Rashidi Y. Razzaghan M. Impact of Run (BRT) on Air Pollution (Case study: line one). The 9th Iranian Conference on Transport and Traffic Engineering 2011. (Persian) 15.Shafieppour M. Air pollution engineering, Tehran City Publishing; 2008. (Persian) 16.Sabrmnsh H. Investigating the impact of transport-oriented development on reducing air pollution )Master's thesis(. Iran. Tarbiat Modarres University; 2012. (Persian) 17.Tehran Air Quality Control Company. Optimizing Inland Urban Fuel Consumption and Reducing Environmental Pollution. Tehran: Report of the first phase:(February 2008). (Persian) 18.Tehran Comprehensive Transportation and Traffic Studies. The final structure of Tehran's transport model in EMME / 2 software. Comprehensive Comprehensive Studies. October (2011). (Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 981 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 715 |