عوامل پیشبینیکننده وضعیت استرس تحصیلی و عوامل موثر بر آن در بین دانشجویان بر اساس نظریه رفتار برنامهریزی شده | ||
مجله اصول بهداشت روانی | ||
مقاله 8، دوره 20، شماره 1، دی 1396، صفحه 69-76 اصل مقاله (666.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/jfmh.2017.10060 | ||
نویسندگان | ||
ملیحه شادی1؛ نوشین پیمان2؛ علی تقی پور3؛ هادی طهرانی* 4 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | ||
2دانشیار آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | ||
3دانشیار اپیدمیولوژی ، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | ||
4استادیار آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: بر اساس پژوهش های گوناگون دانشجویان در زمان تحصیل استرس زیادی را متحمل میشوند. استرس تحصیلی اگر شدت یابد یا ادامه پیدا کند، در زمینه سلامت روانی و بهزیستی، مشکلاتی را ایجاد میکند. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل پیشبینیکننده وضعیت استرس تحصیلی و عوامل موثر بر آن در بین دانشجویان بر اساس نظریه رفتار برنامهریزی شده انجام شد. روشکار: جامعه آماری این مطالعه توصیفی-تحلیلی تمام دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 1396-1395 بودند که تعداد 320 دانشجو به صورت تصادفی انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامههای مشخصات فردی، استرس تحصیلی گادزلا و محققساخته بر اساس نظریه رفتار برنامهریزی شده که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت، استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 16و آزمون های آماری تحلیل گردیدند. یافتهها: استرس تحصیلی با جنسیت (05/0>P) و مقطع تحصیلی (001/0>P) ارتباط معنیداری داشت. بر اساس نتایج ضریب هبستگی اسپیرمن، آگاهی (001/0>P، 201/0=r) با استرس تحصیلی، ارتباط مثبت معنیدار و هنجارهای انتزاعی (05/0>P، 177/0- =r) و کنترل رفتاری درک شده (001/0>P، 261/0-=r) ارتباط معکوس معنیدار داشتند. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که نظریهی رفتار برنامهریزی شده در مجموع، 14/7 درصد واریانس استرس تحصیلی را در بین دانشجویان پیشگویی میکرد که از بین آنها آگاهی و کنترل رفتاری درک شده تاثیر معنیدار داشتند (001/0>P). نتیجهگیری: نتایج این پژوهش پیشنهاد میکند که استفاده از نظریه رفتار برنامهریزی شده در مداخلات آموزشی با تمرکز بر سازه کنترل رفتاری درک شده در استرس تحصیلی میتواند نتایج موثری به همراه داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
استرس تحصیلی؛ دانشجویان؛ نظریه رفتار برنامهریزی شده | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,593 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,985 |