مقایسه فرآیند و محتوای خانواده و ویژگیهای شخصیتی بین مادران کودکان مبتلا به اوتیسم و عادی (15 ـ 6 سال) | ||
مجله اصول بهداشت روانی | ||
مقاله 4، دوره 20، شماره 1، دی 1396، صفحه 31-38 اصل مقاله (403.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/jfmh.2017.10042 | ||
نویسندگان | ||
رویا حمیدی1؛ اصغر جعفری* 2 | ||
1کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خمین، خمین، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: داشتن یک کودک اوتیستیک فشار روانی زیادی به خانواده وارد میکند و در درازمدت بر کارکردهای خانواده و ویژگیهای روانشناختی مادران تاثیر میگذارد. از این رو، پژوهش حاضر به منظور مقایسه فرآیند و محتوای خانواده و ویژگیهای شخصیتی مادران دارای کودکان اختلال اوتیسم و مادران کودکان عادی در تهران انجام شد. روشکار: در این پژوهش علی-مقایسهای 29 مادر دارای کودک با اختلال اوتیسم مشغول به تحصیل در یکی از مدارس اوتیسم و 35 مادر کودک عادی در سال 1393 به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامههای شخصیتی نئو و مقیاس فرآیند و محتوای خانواده، دادهها جمعآوری و با آزمون تی استودنت تحلیل شدند. یافتهها: ویژگی شخصیتی رواننژندی در مادران دارای کودک اوتیسم بالاتر از مادران کودک عادی است (01/0 > Pو 89/4-= t) و کارکردهای فرآیندی (01/0 > Pو30/5 =t) و محتوایی خانواده (01/0 > Pو52/4=t) در مادران دارای کودک اوتیسم پایینتر از مادران کودک عادی است. نتیجهگیری: بر اساس نتایج، داشتن کودک مبتلا به اختلال اوتیسم سطح فشار روانی و اضطراب مادران را افزایش میدهد که به تدریج ویژگی شخصیتی روان نژندی مادران را تشدید میکند و کارکردهای کارآمد خانواده در دو بعد فرآیند و محتوای خانواده را کاهش میدهد. لذا پیشنهاد میشود در مداخلات روانی- آموزشی برای پیشگیری و درمان اختلال اوتیسم به کارکردهای خانواده توجه شود. | ||
کلیدواژهها | ||
اوتیسم؛ فرآیند خانواده؛ محتوای خانواده؛ ویژگیهای شخصیتی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,412 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 912 |